Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av tess-69 - 14 augusti 2011 10:30

God Morgon !


Hoppas att ni liksom jag har sovit gott.

Nu tänkte jag fortsätta skriva lite om människor jag har mött i Småland.

Jag och min sambo har ganska ofta pratat och reflekterat över "sura och negativa" smålänningar.....man träffar på dem överallt! Många personer i vår närhet nästan omges av en negativ aura. Orden "det går inte" eller "det kommer gå åt helvete" har yttrats ganska många gånger vid samtal med folk i byggden.


Varför är de då så negativa?

Kanske för att de är lite för patriotiska, de har enbart företagande i form av traktens bönder (som har ärvt och brukat ägorna i generationer) och inte gärna släpper in nya hungriga entrepenörer.

För att få ett bra företagsklimat och få ett samhälle med liv och glädje så krävs det faktiskt att man välkomnar och släpper in personer utifrån, folk som är villiga att starta ett samarbete med folket på orten.

Man måste framför allt samarbeta!

Idag möts man tyvärr allför ofta av motarbete, dvs många ortsbor väljer att hålla varandra om ryggen, "vi har det bra som vi har de", " vi gör som vi alltid har gjort", "vi vill inte ha några krångliga nymodigheter".


Slutligen vill jag avsluta kapitlet Småland med att säga  att de betraktelser och erfarenheter som jag har kanske inte gäller för alla smålänningar, men i Torsås kommun genomsyras samhället av negativismen, patriotismen och snålheten.

Jag hoppas att de hinner ändra inställning innan hela kommunen har gått i botten, den är redan på väg neråt i rasande fart ,efter nedläggningar av industrier.

Presentation

Jag är en tjej som ofta tänker och reflekterar över hur och varför människor agerar som de gör. Jag kommer att skriva mycket om personer som jag mött genom livet...kvinnor,män, barn, ungdomar,äldre,chefer,anställda,släkt och vänner.Kort och gott, det komm

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards