Direktlänk till inlägg 13 augusti 2011

Från väst till öst.

Av tess-69 - 13 augusti 2011 21:50

God kväll!


Vi människor har i alla tider haft fördomar om folk i andra landsdelar av vårat avlånga land, en del kanske inte riktigt stämmer överens med verkligheten....men andra är faktiskt mycket korrekta.

I kväll tänkte jag berätta lite om mina erfarenheter av Smålänningarna, ni vet, de där som sägs vara så snåla.

Enligt mina erfarenheter så är de inte bara snåla...de är dessutom otroligt patriotiska, lider av storstadskomplex , de har helt och fullt anammat Jante-lagen och är fullkomligt ointresserade av vad som händer utanför Smålands gränser!

Hur kan jag då påstå något sådant?

Helt enkelt därför att jag själv flyttade från en storstad på västkusten till ett litet samhälle på den småländska östkusten för snart 1 år sedan.

När jag först kom dit så blev jag alldeles betagen av landskapet...underbart att bo så nära havet! Jag flyttade in hos min pojkvän i hans ganska stora hus, och jag tänkte ofta att det här måste vara himmelriket på jorden :)


Så var det då dags att börja jobba, nytt jobb, nya arbetskamrater....spännande!

Visst!...tills den dag då det blev känt att man bodde i det största huset i byggden ja!

Inte nog med att man var från storstan och pojkvännen likaså....

Jante-lagen gjorde sig smärtsamt påmind....i alla fall bland kollegorna på jobbet, främst från en kvinna som är 50+ och från min chef!


Man kan väl säga att de här två människorna är några av de vidrigaste människor jag mött! Deras bemötande mot både Mig och en del av våra kunder är helt förkastligt. De kunde bete sig som om de stod över alla andra och de betraktade de flesta människor som idioter. Sorgligt men sant...


Man undrar ju hur sådana personer över huvud taget kunde få  lov att arbeta kvar inom ett serviceyrke?


Nu kan jag glädjande meddela att chefen har blivit omplacerad, pga en del allvarliga incidenter med andra anställda.


Jag själv gav upp självmant, för mig är det helt uteslutet att arbeta med människor som agerar så oproffessionellt och som helt saknar en bra och sund serviceanda.

Nu fanns det ju faktiskt en hel del kunder som tyckte att det var tråkigt att jag slutade i butiken.......


För det finns trots allt en liten skara smålänningar som har både hjärta och empati.


Fortsättning följer....






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tess-69 - 17 augusti 2011 12:29

När jag idag var ute på min sedvanliga långpromenad så fastnade min blick på en prydligt ihopknuten lila hundbajs-påse som låg slängd bredvid gångbanan. Det är väl ingenting att hänga upp sig på, eller?   Jag tänkte stilla för mig själv vad som...

Av tess-69 - 16 augusti 2011 14:54

  Nu har det blivit dags att avreagera sig lite. Jag har ofta kommit i kontakt med, arbetat med och i vissa fall är släkt med dem......gnälliga kärringar över 50!   Hur kan det komma sig att en hel generation kvinnor är så omotiverat sura,tri...

Av tess-69 - 14 augusti 2011 10:30

God Morgon !   Hoppas att ni liksom jag har sovit gott. Nu tänkte jag fortsätta skriva lite om människor jag har mött i Småland. Jag och min sambo har ganska ofta pratat och reflekterat över "sura och negativa" smålänningar.....man träffar på...

Presentation

Jag är en tjej som ofta tänker och reflekterar över hur och varför människor agerar som de gör. Jag kommer att skriva mycket om personer som jag mött genom livet...kvinnor,män, barn, ungdomar,äldre,chefer,anställda,släkt och vänner.Kort och gott, det komm

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards